19 juli 2017

Artikel uit GO!zine 2 over het project Talent in bedrijf.

De oudste en de belangrijkste klant van Albert Heijn? Dat is Beppie. Niet voor niets staat er een levensgroot standbeeld van deze fictieve klant prominent voor het hoofdkantoor van de grootgrutter in Zaandam.

De Klant, daar doen ze het voor
Ook bij de XL-vestiging in Venlo staat Beppie op een voetstuk. De 260 medewerkers van dit AH-filiaal dragen allemaal een bescheiden speldje van Beppie op de borst. Zodat ze er steeds aan herinnerd worden voor wie ze het allemaal doen: voor Beppie dus, ofwel De Klant.

Filiaalmanager Marcel Gijsberts: “We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de klant fan wordt van onze winkel. Dat kan door iets heel simpels; bijvoorbeeld door de groenteman die een banaantje geeft aan een kindje. Dat kan doordat je meeloopt met een zoekende klant en niet zegt ‘daar staat het’, maar dat je het aanreikt en zegt ‘hier heeft u het; kan ik voor de rest nog iets voor u betekenen?’ Of doordat je aan de kassa zegt ‘ik zie dat u lekker gaat barbecueën vanavond; eet smakelijk’. Dat soort dingen.”

Ook de vijftien studenten van de Entreeopleidingen van Gilde Opleidingen die medio november aan een stage bij deze AH XL begonnen, kregen een reversspeld van Beppie. Wat dat betreft behandelt filiaalmanager Marcel Gijsberts de studenten hetzelfde als zijn betaalde personeel. “Dat vind ik niet meer dan vanzelfsprekend.”

Hem zou ik zó aannemen
Hoe zijn de ervaringen met de jongeren tot nu toe? Gijsberts: “Er zijn stagiairs die het heel goed doen. Eén van hen doet het zelfs zo goed dat ik hem heb opgegeven als stagiair van het jaar. Dat is een jongen die nog niet zo heel lang in Nederland is. Hij is heel geïnteresseerd en liet vanaf dag één zien dat hij het ook graag wilde. Hem zou ik zó aannemen. Verder hebben we een meisje dat het zo goed achter de kassa doet, dat ze intussen een bijbaan als caissière heeft bij het AH-filiaal in haar woonplaats. Een andere jongen doet het ook heel goed aan de kassa. Die straalt van oor tot oor als hij daar aan het werk is. Dat is voor de klanten natuurlijk ook heel prettig.”

Kansen voor jongeren met afstand tot arbeidsmarkt
De samenwerking tussen Albert Heyn en Gilde Opleidingen is bijzonder en maakt deel uit van het project Talent in Bedrijf. Het project is bedoeld om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt praktijkervaring te laten opdoen om zo de kans op een baan, of de animo om door te stromen naar mbo 2 te vergroten. De oriënterende opleiding duurt een jaar. Na drie maanden op school, gaat de student de rest van het jaar aan de slag bij Albert Heyn. Inmiddels hebben ook andere bedrijven laten weten jongeren op deze manier een mooie kans te bieden om praktijkervaring op te doen. Het ministerie van Onderwijs is enthousiast over Talent in Bedrijf van Gilde Opleidingen en ondersteunt het project, met een looptijd van vier jaar, ook financieel als onderdeel van een reeks maatregelen om het aantal vroegtijdige schoolverlaters in Midden- en Noord-Limburg te beperken.

Inzet van twee kanten
Albert Heyn is tevreden over het merendeel van de stagiairs. Toch signaleert de winkelmanager ook wat minpuntjes. Zoals het fenomeen dat stagiairs te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
“Aanvankelijk hebben we een oogje dichtgeknepen, maar uiteindelijk hebben we om die reden de stage van zes studenten voortijdig beëindigd.”
Een tussentijdse evaluatie heeft inmiddels ook tot het besluit van de supermarkt geleid om de groep studenten komend schooljaar te beperken tot acht. Gijsberts: “Vijftien studenten blijkt best een behoorlijke belasting. Daarom gaan er komend jaar acht aan de slag bij ons en acht bij Praxis. Bovendien gaan we de studenten selecteren op basis van een soort sollicitatieprocedure. Op die manier willen we aan de voorkant kunnen inschatten of ze gemotiveerd zijn om bij ons aan de slag te gaan. Bovendien gaan we dezelfde maatstaven hanteren als voor de reguliere medewerkers. Wij steken heel veel tijd en energie in deze samenwerking en de inzet moet van twee kanten komen.”