28 april 2016

Gilde Opleidingen kiest elk jaar een TopTalent. Een mbo-student die tijdens zijn stage of bbl-opleiding een bijzondere prestatie heeft geleverd. Om de buitenwereld te laten zien hoe trots we zijn op ons talent, de arbeidskrachten van de toekomst gaan we deze verkiezing ook dit jaar weer groots aanpakken. De bekendmaking van het TopTalent van Gilde Opleidingen 2016 wordt het hoogtepunt van het event TopTalent 2016 op woensdag 18 mei in TheaterHotel De Oranjerie in Roermond.

Maak kennis met onze vijf TopTalenten

Uit 24 kandidaten heeft een jury een top 5 samengesteld. Vijf studenten die tijdens hun stage het verschil hebben gemaakt. Met hun prestaties en doorzettingsvermogen laten zij zien waar het middelbaar beroepsonderwijs voor staat. Kennis van zaken. Passie voor het vak. En de handen uit de mouwen.

Liz Smedts (genomineerd door Praedé kappers)
Opleiding: Kapper (Hospitality & Wellness)
Vanwege ziekte kon ze een halfjaar niet naar school, maar kapster Liz kwam sterker terug dan ooit. Stagebegeleidster Mandy Verberkt van Praedé Kappers vat haar talent kort samen: “Liz ziet exact wat er moet gebeuren. Ze denkt mee, neemt initiatief en is erg collegiaal. Een echte doorzetter.” Mentor Jasmin Behr is het hier roerend mee eens. “Ze is de topper van onze klas. Knipt als een echte kapster en heeft nog steeds geen enkele onvoldoende op haar scorelijst staan. Een zelfstandige, enthousiaste en getalenteerde meid zoals Liz verdient het gewoon om TopTalent 2016 te worden.”

Michael Burggraaf (genomineerd door Truck Service Simons B.V.)
Opleiding: Bedrijfsautotechnicus (Techniek)
Een vakman. Een ongelooflijk harde werker. Een jongen die ondanks een leerachterstand nooit te beroerd is om aan te pakken. Bij Truck Service Simons B.V. in Echt zijn ze maar wat blij met Michael Burggraaf. Stagebegeleider Bas Engelen: “Michael doet alles wat je hem vraagt en het werk dat hij aflevert, is van zeer hoge kwaliteit. Iemand die zoveel uren stage loopt, daar zo hard voor werkt en daarnaast ook op school zijn uiterste best doet, verdient gewoon een hele dikke pluim. Voor mij is Michael hét TopTalent van 2016.”

Isabella van Doorn (genomineerd door Franky Cherry)
Opleiding: Mediavormgever (Techniek)
Nadat ze op haar 19e moeder was geworden, volgden enkele zware jaren. Maar Isabella van Doorn vocht zich met heel veel passie, optimisme en creatief talent een weg omhoog. Tijdens haar stage bij Franky Cherry, een creatief agentschap voor designers en bedrijven, maakte ze grote indruk. In de Dutch Design Week onderscheidde ze zich als fotograaf en coördineerde ze een schilderproject. Nadien creëerde ze diverse merkidentiteiten, bouwde ze een webshop en leidde ze een kwaliteitsonderzoek voor een restaurantketen. Als klap op de vuurpijl nam Isabella het voortouw bij de organisatie en inrichting van een professionele designbeurs. “Ze was tot de laatste seconde gemotiveerd, zegt haar stagebegeleider. Een voorbeeld voor iedere jonge moeder die ook haar eigen carrière niet uit het oog verliest.”

Sharon Schleepen (mede-genomineerd door Camping De Leistert)
Opleiding: Leisure & hospitality host (Hospitality & Wellness)
Ze is een inspiratie voor vele anderen. Bij een ongeval, vier jaar geleden, liep Sharon een dwarslaesie op. De manier waarop ze het ongeluk een plaats heeft gegeven en nu met een gezonde dosis humor haar droom najaagt, is indrukwekkend. Sharon haalt de kracht uit haar recreatieopleiding. Animeren, zwemmen, dansen en zelfs haar rijbewijs halen; het lijkt wel alsof haar lichamelijke beperking geen enkele rol speelt. “Ik sta er elke dag opnieuw van versteld”, zegt haar stagebegeleidster. In juli krijgt Sharon haar diploma overhandigd. En daarna? Verder revalideren en misschien wel verder studeren op niveau 4. Een doorzetter pur sang dus. Oftewel: een waardig TopTalent.

Anne ten Hoeve (genomineerd door Pieke Roelofs Fotografie)
Opleiding: Mediavormgever (Techniek)
Onderzoekend, gedisciplineerd, vakbekwaam en zeer getalenteerd. Zo typeert fotografe Pieke Roelofs haar stagiaire Anne ten Hoeve. De jonge Hunselse stelde zich open voor nieuwe uitdagingen en maakte een enorme, creatieve groei door. Tijdens haar kennismaking met verschillende disciplines in de fotografie kwam haar talent voor ontwerpen bovendrijven. Na specifieke aanwijzingen en begeleiding deed Anne veel zelfstandig onderzoek naar haar eigen kunnen en de technieken die zij interessant vindt. “Anne is gedreven om te leren en toont eigen initiatief om haar verborgen talenten te onderzoeken, ook als ze daarvoor soms uit haar comfortzone moet stappen. Dat is een zeldzame gave. Daarom verdient Anne het om TopTalent te worden”, aldus haar stagebegeleidster.

Op 18 mei weten we wie het TopTalent 2016 wordt en kans maakt om dit najaar te worden gekroond tot dé MBO uitblinker van Nederland.