17 mei 2017

Onlangs bracht een delegatie Oostenrijkse studenten, die een opleiding tot Psychiatrisch verpleegkundige volgen in Ybbs, een studiebezoek aan de Henri Dunantstraat in Venray. Oud-collega Harry Frencken hield een presentatie over de ontwikkelingen van de opleiding tot Verpleegkundige in Nederland. Een rondleiding door het gebouw mocht natuurlijk ook niet ontbreken.

Oostenrijkse studenten te gast in Venray

Contacten met Ybbs
Harry Frencken, die al een aantal jaren gepensioneerd is, vertelt: “Ik verzorg vaker gastcolleges bij Gilde Opleidingen en fungeer ook geregeld als simulant. In het verleden heb ik altijd goede contacten onderhouden met de school in Ybbs. Een tijd geleden kreeg ik van hen een verzoek voor een studiebezoek in mei. Daarop heb ik met collega’s van de afdeling zorg van Gilde Opleidingen een programma samengesteld.”

Onder de indruk van gebouw
Agnes Olijve, docent agogische vakken bij Zorg & Welzijn Henri Dunantstraat in Venray: “Ik heb samen met tweedejaars studenten Verpleegkundige dit bezoek begeleid. Onze studenten heb ik opgesplitst in twee groepen. Eén groep heeft de presentatie van Harry Frencken bijgewoond. De tweede groep heeft een rondleiding gegeven door het schoolgebouw. Daarvan waren onze gasten zeer onder de indruk. Uiteindelijk hebben we gezamenlijk afgesloten met koffie en een stukje Limburgse vlaai.”

Combi van studiereis en uitje
Na het bezoek aan Gilde Opleidingen bezochten de Oostenrijkers  diverse afdelingen van het psychiatrisch centrum Vincent van Gogh, het museum van de psychiatrie en het instituut voor mensen met een verstandelijke beperking Dichterbij. Ook woonden ze diverse lezingen over actuele onderwerpen (bijvoorbeeld behandelmethoden) bij. En natuurlijk stond ook cultuursnuiven in onder andere Amsterdam en Volendam op het programma.