12 juli 2017

Vijf studenten en twee docenten van de Berlijnse Hotelfachschule brachten afgelopen twee weken een bezoek aan Hospitality & Wellness van Gilde Opleidingen. Naast kennismaken met de sector was hun belangrijkste taak te testen of de Engelstalige module International Hospitality Experience (IHE) fertig ist voor uitblinkende mbo’ers. Die module is ontworpen, omdat niet alleen de ‘zwakkere’ broeders, maar ook de uitblinkers, mogen verwachten dat ze extra aandacht krijgen.

Focus op hospitality binnen én buiten Nederland
De module International Hospitality Experience komt uit de pen van docenten Lonneke Lamberts, Ingrid Hendrikx, Inge van Ginkel en Edwin van de Wallen. Het is een branche overstijgende Engelse lesmodule met de focus op hospitality in de breedste zin van het woord. De lessen zijn bedoeld voor studenten van Hospitality & Wellness binnen Gilde Opleidingen die uitblinken, maar die daarnaast het vizier hebben op een carrière in het buitenland. Zo kunnen ze zich alvast internationaal oriënteren waarbij ze ook inzicht krijgen in de cultuurverschillen, zodat ze straks niet helemaal voor de leeuwen worden gegooid.

Bovengemiddeld goed in hun vak
De module is na het schrijfwerk in nauwe samenwerking met nationale en internationale hospitality-bedrijven en -scholen doorontwikkeld en verfijnd. Via afwisselende lessen en uitdagingen op school, zelfstudie en bijzondere opdrachten op locatie leren de excellente

niveau 4-studenten op hoog niveau wat gastvrijheid betekent. Voor toekomstige werkgevers is het certificaat IHE hét bewijs dat de jongeren bovengemiddeld goed zijn in hun vak. “De Duitse studenten en docenten hebben we in vijf dagen een pilot voorgeschoteld, met een selectie van het uitgebreide internationale lesprogramma. Heel leerzaam voor hen, maar zeker ook voor ons. Meer dan eens heb ik het niet mis te verstane supertoll gehoord. We kunnen met een gerust hart gaan werven”, vertelt Rick Peeters, docent Hotelschool Venlo.

Samenwerking buitenlandse (hotel)scholen onmisbaar
Vanaf september gaan studenten solliciteren naar een plek in deze bijzondere klas. Na de selectie zal vanaf de herfst- of de kerstvakantie daadwerkelijk gestart worden met de module van tien weken, die bovenop hun normale lessen komt. “De studenten sluiten de laatste twee weken af in het buitenland. Zij voeren hier bijvoorbeeld een uitgebreide hospitality-check uit bij en voor bedrijven. Het is niet voor niets dat we samenwerking zoeken met buitenlandse (hotel)scholen, zoals met de Berlijnse Hotelfachschule. Naast de uitwisselingsmogelijkheden van ervaringen én studenten, maken we ook graag gebruik van hun contacten met het regionale bedrijfsleven. Dat is ook gastvrijheid met een grote G”, besluit Rick Peeters.