12 juli 2017

Jammer genoeg lukt het niet alle jongeren om een diploma in het beroepsonderwijs te behalen. Want wat nu als de lestheorie voor hen een probleem is? Wat als ze zich helemaal niet thuis voelen in een school? Voor deze jongeren is leren in een werksituatie bij échte bedrijven vaak een betere optie. Dat gebeurt binnen het project Bruggenbouwen. Een samenwerking tussen Gilde Opleidingen, gemeente Roermond en Aloysius. Zeven jongeren doorliepen bij De Pastorie in Roermond een speciaal traject en kregen gisteren een ECVET-certificaat uitgereikt dat hen verder brengt in de maatschappij. “Ik heb nu ook een échte baan en ga zelf geld verdienen”, zegt de bijna 23-jarige Brigitte Robbertz, die straalt van oor tot oor.

Kwetsbare jongeren voelen zich waardevoller
Met het project Bruggenbouwen, waarvoor ESF-subsidie is toegekend, worden kwetsbare jongeren flexibel geschoold en op een nieuwe manier toegeleid naar werk als een mbo-diploma niet haalbaar is. “Het zomaar laten uitvallen van deze jongens en meiden is geen optie. We gaan hen zonder diploma tóch begeleiden naar regulier werk. In dit traject kijken we naar wat de jongeren wél kunnen en niet naar wat ze niet kunnen! Dit leggen we ook vast. Ze maken zo een betere kans op de arbeidsmarkt, krijgen meer zelfvertrouwen en voelen zich daardoor een stuk waardevoller”, vertelt Gregory Verstappen, coördinator onderwijs en arbeidsmarkt en EVCPunt bij Gilde Opleidingen en projectleider van Bruggenbouwen.

Daar doen we het voor
Tom, Carsten, Brigitte, Diego, Hashim, Charlie en Michiel hebben dit traject doorlopen bij De Pastorie, een monumentale horecalocatie in hartje Roermond. “Mooi dat we nu de verdiende officiële erkenning krijgen voor de re-integratietrajecten die stichting MatchWinners al jaren bij ons aanbiedt binnen een uniek praktijkleerwerktraject”, vertelt een trotse Hans Brouwers, eigenaar van De Pastorie. Zeven kanjers kregen gisteren hun certificaat. Zes van hen hebben al een goeie baan onder andere bij TheaterHotel De Oranjerie. Hashim, die onlangs uit Eritrea vluchtte heeft binnen een jaar zijn droom verwezenlijkt: kok worden. En hij mag meteen aan de slag bij Mr. Sammi in Roermond.

Wat en wie hebben werkgevers nodig?
Wat moet een (toekomstige) medewerker - ook al heeft hij geen mbo-diploma - kennen en kunnen? Welke kwaliteiten en vaardigheden heeft hij nodig? Welke werkhouding is gewenst? Aan de hand van deze vragen en bijbehorende antwoorden wordt de opleiding flexibel en efficiënt ingericht. Gregory Verstappen: “Bedrijven krijgen medewerkers die worden opgeleid naar hun wensen, en jongeren behalen een certificaat dat herkenbare waarde heeft in de toekomst. Win-win dus.”

Heeft u als bedrijf of instelling interesse in deze nieuwe aanpak van opleiden en toeleiden naar werk? Neem dan contact op met Gregory Verstappen, coördinator onderwijs en arbeidsmarkt en EVCPunt bij Gilde Opleidingen en projectleider van Bruggenbouwen, via g.verstappen@rocgilde.nl of 06 523 118 55.