Binnen Gilde ICT College is beveiliging een belangrijk aandachtspunt. Naast het ontwerpen, installeren en beheren van informatie- en mediasystemen leren studenten van alles over cyber security. De bedrijven waarvoor zij straks gaan werken, zijn tenslotte ook afhankelijk van veilige, betrouwbare software en hardware. Om te zorgen dat niet alleen de kennis van de studenten up-to-date is, maar dat zij deze ook goed kunnen overbrengen, draait nu een project waarin studenten een helpdesk bemannen: Studesk Weert.
Jesse Hermans (19), student ICT-beheerder, ziet het project als een essentieel onderdeel van de opleiding. En niet alleen vanwege de vertaalslag van theorie naar praktijk. “Het helpt je ook je communicatieve skills te ontwikkelen. Het is best spannend om een bedrijf binnen te lopen of een klant persoonlijk te woord te staan. Door dat vaker te doen, wordt het makkelijker.”
Bovendien valt dit project niet onder de noemer ‘suffe schoolopdrachten’. Het gaat over een echte praktijksituatie. “Wij zijn ook meegenomen in de opzet van Studesk en de inrichting van TOPdesk, de servicemanagementsoftware”, vertelt Jesse. “Nu willen we hiermee ook knallen. Anders dan op stage zijn we daarvoor zelf verantwoordelijk; uiteraard wel onder supervisie van onze docenten.”